Spotted Kiwi gespot! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Aaldert Rus - WaarBenJij.nu Spotted Kiwi gespot! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Aaldert Rus - WaarBenJij.nu

Spotted Kiwi gespot!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Aaldert

25 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Wellington

Het is gelukt! We hebben gisteravond op Kapiti Island een kiwi gespot! Een zogenaamde "kleine gevlekte kiwi" wel te verstaan, al is het ons niet helemaal duidelijk waarom dat beest zo heet. Die kiwi bleek in werkelijkheid namelijk helemaal niet zo klein en in het donker ook niet zo gevlekt te zijn als de naam doet vermoeden. We zagen een vrouwtje ter grootte van een flinke maiskip (maar dan op behoorlijk stevige klauwachtige poten) en in het licht van een rode zaklamp leek ze eerder bruin dan gevlekt. Maar ach, what's in a name? We hebben haar maar liefst drie keer kunnen zien rennen tussen de struiken en dat was al heel erg bijzonder. Kiwi's zijn namelijk heel erg gevoelig voor geluid en licht en bovendien heel erg schuw, dus ze laten zich bijna niet aan mensen zien. En zeker niet op een avond met volle maan, zoals gisteravond. Helaas mochten we van de gids ook niet flitsen en had het dus helemaal geen zin om foto's te maken tijdens onze nachtelijke wandeling. Van de kiwi voor jullie daarom helaas dus ook geen foto als bewijs. Jullie zullen ons op ons woord moeten geloven dat we haar echt hebben gezien! ;-)

Maar we zagen op Kapiti Island zeker niet alleen deze ene kiwi. Sterker nog: het stikte er van de bijzondere vogelsoorten. Logisch, zou je denken in een vogelreservaat maar het was wel heel apart om op dit kleine natuureiland te zijn en je te realiseren dat Nieuw Zeeland er oorspronkelijk helemaal zo uitzag toen de Maori's rond 950 het land ontdekten. Toen ze in hun kano's kwamen aanvaren, moeten ze op alle heuvels het dichte groen van de bossen hebben gezien zoals wij dat gistermiddag zagen tijdens onze wandeling op Kapiti Island. En bij het aan land gaan, moeten de Maori's waarschijnlijk nog veel meer vogelgeluiden hebben gehoord dan de kakofonie die wij vanochtend om zes uur hoorden toen we met de vogels opstonden. Maar dat deze vele vogels en dit vele bos op Kapiti Island nog te vinden is, is verre van vanzelfsprekend. Veel van de natuur werd in de loop van de 19e eeuw om zeep geholpen. Eerst een beetje door de Maori, die het eiland rond 1800 gebruikten als een militair fort in hun onderlinge clanoorlogen en een deel van het oorspronkelijke bos op Kapiti Island omhakten om daar oorlogskano's van te maken. Daarna kwamen de Europese walvisjagers, die het eiland in de jaren 1820 en 30 gebruikten als een plek waarvanuit ze niet alleen zo'n beetje alle walvissen in Nieuw Zeeland uit konden roeien, maar waar ze ook schapen konden hoeden nadat ze de rest van de bomen hadden omgehakt voor de houthandel. Daarbij introduceerden de Europeanen ook een paar soorten knaagdieren (possums en wezels) die rampzalig bleken voor de vogels op het eiland. Resultaat: in 1897 was er bijna geen natuur meer over op Kapiti Island. Toen bepaalde de regering dat alle boerderijen van het eiland moesten vertrekken en dat het eiland zou worden uitgeroepen tot natuurreservaat. Een aantal families die er al heel lang woonde, mocht op Kapiti blijven wonen en kreeg het beheer over het programma waarmee zou worden geprobeerd om de oorspronkelijke vogelpopulatie en bossen te herstellen. Een van die families runt daarnaast een lodge, waar toeristen zoals wij een nachtje kunnen komen slapen, kunnen wandelen en leren over natuurbeheer.
Ons bezoek aan dit eiland - ook al was het eigenlijk maar een middag, avond en een ochtend- was toch wel weer een hele bijzondere ervaring. Wederom hebben we kunnen genieten van de gastvrijheid en de ontspanning van de locals, de wondermooie uitzichten over zee na een zweterige en nogal pittige wandeling bergopwaarts op een wel heel zomerse zondagmiddag en de kleuren en klanken van een aantal van Nieuw Zeelands speciale vogels, die allemaal zingen zoals ze gebekt zijn! Aaldert heeft veel mooie vogelfoto's kunnen maken maar die houden jullie nog te goed want ze waren te groot om op de iPad te kunnen uploaden.

Inmiddels zijn we weer terug in Lower Hutt, waar we vanavond met oom Jan en tante Denise en nicht Sonja uit eten gaan om te vieren dat dit onze laatste avond hier is. Het waren een paar mooie dagen in en rondom Wellington!
Morgenochtend halen we de auto op en rijden dan door naar Maaikes achterneef Piet, die met zijn vrouw Alice en zoon Tobias in Havelock North woont. We gaan ze een paar daagjes opzoeken en genieten van hun zwembad in de tuin. :-)

Tot gauw!

Veel liefs van Maaike en Aaldert

• 28 Januari 2016 - 23:51

Peggy Van Der Leeuw:

Ha lieve allebei,

eindelijk heb ik de afgelopen dagen lezen ingehaald!! Wat een geweldig verslag. En het is zo bijzonder om alles te kunnen herbeleven wat Katy en ik destijds gezien en gedaan hebben. Daardoor ben ik extra dichtbij jullie. Het is fantastisch wat jullie allemaal meemaken. De zandvliegen, de kiwi!!! de dolfijnenzwemmerij, Jan en Denise, en ach, dat deed me wel heel veel pijn: het kapotte Christchurch....

Ik blijf jullie volgen, weet dat.
    ik denk vaak aan jullie en verheug me op jullie thuiskomst.
    hier alles wel, met natuurlijk de kleine en de grotere dingen.
    Ik heb net mijn reisverslag van Kaapverdië afgemaakt. a.s. zaterdag reünie.
    stevig omhelsd, ik volg jullie verder.
    peggy